Biuro czy też agencja nieruchomości kojarzone są często z usługami na lokalnym, dość ograniczonym rynku. Dokładny obszar działania zależy jednak od konkretnego miasta czy regionu w jakim znajduje się siedziba biura. Stąd, w przypadku biur znajdujących się w największych miastach, ich działalność obejmuje właśnie dane miasto, co i tak generuje dość spore grono potencjalnych klientów. Zdarza się nawet, iż w przypadku największych miast biura nieruchomości ograniczają swój zasięg do poszczególnych dzielnic, aby jak najsprawniej świadczyć swoje usługi. Istnieją tez jednak sytuacje, w których w najbliższej okolicy nie ma miejscowości, w której znajdowałoby się biuro nieruchomości dlatego właściciele domów czy działek położonych w cichej okolicy zmuszeni są do szukania pośrednika w najbliższym dużym mieście czy też w mieście, które uważają za prestiżowe mając nadzieję, że biuro z największego miasta będzie najlepiej obyte na rynku nieruchomości, a zatem najsprawniej poradzi sobie z danym zleceniem z racji bogatego doświadczenia. Nie zawsze jednak taki wybór jest tym właściwym, gdyż należy zwrócić uwagę na fakt, że sposób działania i jakość świadczonych usług biur z największych aglomeracji oraz tych z mniejszych miejscowości może być często bardzo zbliżony jednak ceny za ich świadczenie mogą być już mocno zróżnicowane.
Odległość nieruchomości od siedziby biura
Z racji tego, iż odległość agencji od nieruchomości, którą obsługuje rzutuje na koszty świadczonych usług, w ramach swojej rynkowej ekspansji największe biura często decydują się na uruchomienie oddziałów zamiejscowych czyli tak zwanych filii. Bazując w ten sposób na renomie siedziby głównej chcą w ten sposób zebrać grono klientów w innych miejscowościach jednocześnie dostosowując ceny do możliwości lokalnych klientów. Jest to również możliwe z racji tego, że ceny najmu lokalu, który stanowi biuro filii są w takich miejscowościach niższe, podobnie stawki wynagrodzenia pośredników, a renoma biura wygenerowana jest automatycznie. Choć czasami taki sposób działania może okazać się sukcesem to istnieje również ryzyko, że renoma siedziby głównej nie jest odzwierciedlona w faktycznej jakości świadczonych usług na danym tynku. Powodem tego jest fakt, że przecież w danym oddziale pracują inne osoby niż w siedzibie głównej, a zatem bez odpowiedniego, bezpośredniego wsparcia najbardziej doświadczonych i renomowanych agentów jakość usług może się obniżyć.
W takiej sytuacji, alternatywa dla klientów jest wybór mniejszego, lokalnie działającego biura nieruchomości. Agenci w takim biurze mogą lepiej znać realia działania na danym terenie. Ponadto, kontakt z klientem czy tez przepływ informacji miedzy biurem a klientem może być mniej formalny i usprawniony, gdyż w mniejszych, lokalnych firmach z zasady panuje bardziej ‘domowa’ czy ‘swojska’ atmosfera. Kolejnym argumentem może być fakt, że im dalej siedziba firmy znajduje się od lokalizacji danej nieruchomości tym koszty jej obsługi będą wyższe. Wiąże się to bowiem z wyższymi kosztami dojazdu do nieruchomości czy to w celu wykonania materiałów promocyjnych czy też jej bezpośredniej prezentacji.
Pośrednictwo nieruchomości to biznes lokalny
Bardzo często zdarza się, że szukając pośrednika nieruchomości klienci w pierwszej kolejności pytają znajomych, sąsiadów czy rodziny czy słyszeli może coś pozytywnego o jakimś konkretnym biurze. Idąc za poleceniem warto jednak również zweryfikować uprzednio swój wybór, gdyż to czy dany pośrednik będzie odpowiadał również naszym wymaganiom może zależeć od bardzo wielu czynników. Nie mając punktu zaczepienia, kliencie z reguły poszukują lokalnych ogłoszeń lub sami wyszukują firm w internecie wpisując w oknie wyszukiwarki konkretne frazy jak na przykład biuro nieruchomości Konin, Kalisz, Gdańsk czy Warszawa. W przypadku największych miast mogą nawet ograniczyć się do konkretnej dzielnicy, aby mieć pewność, że mogą łatwo dostać się do biura jeśli zajdzie taka potrzeba. Z tego względu, działalność w zakresie pośrednictwa nieruchomości kojarzy się właśnie z danym zakreślonym obszarem. Ułatwia to klientom identyfikację pośrednika, gdyż są w stanie nie tylko poczytać opinii w internecie, lecz również przejść się do biura, umówić się na spotkanie z pośrednikiem, który nie będzie musiał w tym celu pokonywać sporych dystansów (a więc do spotkania może dojść w bardzo krótkim czasie po pierwszym kontakcie). Kolejną kwestia decydującą o lokalnym charakterze agencji nieruchomości jest ograniczenie kosztów biura. Zdarza się jednak, że biuro ma w swojej ofercie nieruchomości oddalone od siedziby o sto lub więcej kilometrów, lecz siłą rzeczy nie będzie w stanie na bieżąco monitorować sytuacji. Wystarczy, że umiejscowiony baner biura nieruchomości na działce zostanie z jakiegokolwiek powodu uszkodzony lub naruszony, co spowoduje, że nie będzie on odpowiednio wyeksponowany i promocja nieruchomości straci jedno z ważnych ogniw, a pośrednik może przez długi czas nawet nie wiedzieć o takiej sytuacji będąc przekonanym, że wszystko jest w porządku.
Pośrednictwo nieruchomości to zadanie wymagające, lecz dające również wiele satysfakcji. Nie płynie ona jedynie z racji potencjalnych wysokich zarobków agentów, lecz również, a może głównie z poczucia, że jest to zawód, w którym faktycznie pomaga się swoim klientom w osiągnięciu zamierzonego celu. Zdarza się, że zanim klient skorzysta z usług pośrednika decyduje się sprzedać nieruchomość we własnym zakresie. Po miesiącach bez transakcji czy nawet większego zainteresowania ofertą zdają sobie sprawę, że nie jest to jednak takie proste. Zatem zamiast tracić czas i energię na czynności, w których nie każdy jest przecież ekspertem warto zrobić odpowiednie rozeznanie na rynku lokalnym, aby dokonać optymalnego wyboru i zmaksymalizować swoje szanse na szybką, bezpieczną i korzystną transakcję.